Rachel Marsden

PARIS -- First, Cubans would receive fun little text messages about baseball and music. Then, one day -- bam! -- they would learn via cell phone that they'd been living in a dictatorship for over half a century and would realize that it was time to overthrow the regime.

Hopefully American taxpayers like the plot of this far-fetched geopolitical revenge fantasy, because they've already paid for it. It's yet another example of technology encroaching on the valuable space once occupied by gray matter.

The project, called ZunZuneo, was meant to be a Twitter-style service developed and funded by America's foreign-aid program, the U.S. Agency for International Development (USAID), to deliver information to citizens of technology-censored Cuba, leading to a "Cuban Spring" that would be a precursor to regime change.

By the time ZunZuneo was yanked off the taxpayer's teat in 2012, it had only reached about 4.5 percent of Cuban cell phone users, based on USAID's claim of 68,000 users and an estimate of 1.5 million Cubans with cell phones by the end of 2012. You'd think the program would have had better penetration, given that cell phone ownership among Cubans more than tripled from 2009 to 2012 due to lower prices and less prohibitive restrictions on phone purchases. That might have been USAID's first clue about what a technological self-flagellatory exercise ZunZuneo really was.

Surely the agency noticed the sudden explosion in Cuba's mobile phone market and in its own ZunZuneo usage figures, despite the relative proportion of users remaining small. That would have pointed U.S. officials in the direction of their biggest challenge, China, the major source of investment and development behind Cuba's technological infrastructure. Compared with Chinese efforts in Cuba, the relative banality of USAID's project doomed it to failure from the outset.

While America was busy providing Cubans with baseball stats and the sort of cultural softballs that surely Cuba's ruling enemies of freedom would never permit, the Chinese telecommunications company Huawei was busy upgrading Cuba's Internet infrastructure, and China was working with Venezuela to build an underwater broadband linkup for the island. (According to WikiLeaks, France-based Alcatel-Lucent won the cable-supply contract with a bid via the company's Chinese subsidiary.)


Rachel Marsden

Rachel Marsden is a columnist with Human Events Magazine, and Editor-In-Chief of GrandCentralPolitical News Syndicate.
 
TOWNHALL DAILY: Be the first to read Rachel Marsden's column. Sign up today and receive Townhall.com daily lineup delivered each morning to your inbox.